FM i kommunal marknadsföring avgjordes i S:t Michel: Julgubben gav Rovaniemi guld
Kommunförbundet informerar 18.5.2016
FM i kommunal marknadsföring avgjordes i S:t Michel
Julgubben gav Rovaniemi guld
Långsiktig marknadsföring och samarbete för att bygga upp och produktifiera varumärket julgubben gav Rovaniemi årets finska mästerskapsmedalj i kommunal marknadsföring. Silvermedaljen gick till Helsingfors för stadens internationella välriktade kongressmarknadsföring och bronsmedaljen gick till Somero för produktion och marknadsföring av evenemang genom aktivt och brett samarbete.
Sammanlagt 42 bidrag deltog i FM-tävlingen. Priserna delades ut onsdagen den 18 maj i S:t Michel under evenemanget för kommunal marknadsföring, Piiri. Förutom att tre pris delades ut gavs tre hedersomnämnanden till Lahtis, Kouvola samt till Sydkarelens förbund och Norra Karelens landskapsförbund.
I tävlingen deltar år efter år marknadsföring av hög klass och av mycket varierande slag. Betydelsen av långsiktig marknadsföring fortsätter att öka då främjandet av regionens livskraft och invånarnas välfärd stärks i kommunen, säger tävlingsjuryns ordförande Jari Seppälä, informationsdirektör vid Kommunförbundet.
FM i kommunal marknadsföring ordnades nu för elfte gången. Genom åren har redan över 550 marknadsföringsprocesser eller marknadsföringskampanjer deltagit, bland annat inom näringsliv, turism och invånarmarknadsföring.
Förebilder för andra
Rovaniemi har nu internationellt registrerats som julgubbens hemstad och marknadsföringen har gett regionen betydande inkomster. Tävlingsjuryn berömde särskilt utvecklingen av varumärket och produkten julgubben genom ett brett samarbete och ett flertal praktiska åtgärder i företag och olika sammanslutningar i regionen. En gemensam handbok definierar noggrant bland annat julgubbens gestalt och förenhetligar marknadsföringen.
Helsingfors internationella kongressmarknadsföring genomfördes i fjol bland annat genom att representanter för noggrant utvalda internationella organisationer inbjöds för att bekanta sig med staden – dess vardag, företag och forskningsverksamhet. Enligt tävlingsjuryn statuerar detta exempel för vilket marknadsföringsuppdrag som helst och visar att det effektivaste sättet att marknadsföra är att närma sig ämnet på ett personligt sätt och erbjuda glimtar ur det verkliga livet.
I Somero har samarbetet mellan företag, organisationer och invånare skapat originella och levande evenemang till förmån för vi-andan, näringsverksamheten och turismen. I fjol ordnades en nostalgivecka i den lilla staden i stor skala med små penninginsatser.
Med hedersomnämnandena ville tävlingsjuryn lyfta fram tre olika dimensioner av marknadsföringen. Kampanjen Minäkin olen lahtelainen (Också jag är Lahtisbo) var ett effektivt ställningstagande för vi-andan och anseendet i den aktuella situationen. Kampanjen Kouvolan Betonihelvetti fick också stadsborna att dela med sig av sina goda erfarenheter av staden med hjälp av starka effekter. Den tävling som ordnats av Sydkarelens förbund och Norra Karelens landskapsförbund gav upphov till nya arrangemang av landskapssången som stöd för traditionerna, vi-andan och marknadsföringen.
Berättelser och sociala medier viktiga
- Sociala medier är allt mer involverade i den kommunala marknadsföringen – både som skapare av vi-anda och som förmedlare av marknadsföring. Genuina och trovärdiga budskap sprids mest effektivt via invånarnas egna nätverk. Också berättandet ökar – det kan vara små ögonblicksbilder med vilka man bygger upp ett helhetsintryck av platsens attraktionskraft eller till exempel andan på arbetsplatsen, analyserar Jari Seppälä.
FM i kommunal marknadsföring är en del av utvecklandet av kommunsektorns marknadsföringskompetens inom nätverket Piiri. Piiris grundare är Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk för kommunerna och regionerna. Samarbetsföretag i nätverket är Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.
Till årets tävlingsjury hörde Yrjö Westling, verksamhetsledare vid SEKES ry, Hannu Komu, verksamhetsledare vid FFTO rf, Ari Lohenoja, planerare med ansvar för marknadsföringen vid Försvarsmakten, Teemu Moilanen, överlärare vid yrkeshögskolan Haaga-Helia, Lauri Sipilä, verkställande direktör vid MARK Suomen Markkinointiliitto - Finlands Marknadsförbund, Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Finlands Kommunförbund och Jari Seppälä, informationsdirektör vid Finlands Kommunförbund.
Närmare upplysningar:
Jari Seppälä, informationsdirektör, tfn 050 66 743
Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör, 040 765 8016
FM i kommunal marknadsföring 2016, resultat
Guld
Visit Rovaniemi: Rovaniemi - The Official Hometown of Santa Claus®
Silver
Helsinki Convention & Events Bureau/Helsingin Markkinointi Oy: Highlights in HEL
Brons
Somero stad: Nostalgiaviikko - yhteistyöllä 50 tapahtuman spektaakkeli
Hedersomnämnanden
Sydkarelens förbund och Norra Karelens landskapsförbund: Karjalasta kajahtaa
Kouvola stad: Betonihelvetti
Lahtis stad: Minäkin olen lahtelainen
Nyckelord
Kontakter
Tony Hagerlundverkkoviestintäpäällikkö / webbkommunikationschef
Tel:+358 50 526 2158tony.hagerlund@kuntaliitto.fiMediapuhelin toimittajille arkisin klo 9-15 Medietjänstnummer för journalister vardagar kl. 9-15: 050 340 9977Om

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats kommunerna.net finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.
Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.
Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote
Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.
Vasa är Årets klimatkommun 202522.5.2025 14:40:00 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet premierade Vasa stad med titeln Årets klimatkommun vid Kommunernas klimatkonferens i Åbo 22.5.2025. Kommunförbundet delar ut priset vartannat år. Urvalskriterierna baserar sig på resultaten av kommunernas arbete för att uppnå koldioxidneutralitet. Den premierade kommunen ska kommunicera på ett effektfullt och ansvarsfullt sätt, vara engagerad i förändringen och få konkreta resultat.
Vuoden ilmastokunta 2025 on Vaasa22.5.2025 14:40:00 EEST | Tiedote
Kuntaliitto palkitsi Vaasan kaupungin vuoden ilmastokuntana Kuntien ilmastokonferenssissa Turussa 22.5.2025. Kuntaliitto myöntää palkinnon joka toinen vuosi. Valintakriteerit perustuvat kuntien hiilineutraaliustyön tuloksiin. Palkitun kunnan tulee tehdä vaikuttavaa ja vastuullista viestintää, olla sitoutunut muutokseen sekä tuottaa konkreettisia tuloksia.
Susanna Huovinen blir vice vd vid Kommunförbundet22.5.2025 10:23:47 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundets styrelse har valt Susanna Huovinen till ny vice verkställande direktör. Styrelsen fattade beslutet vid sitt sammanträde 22.5.2025. Beslutet var enhälligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum